Home » B2 » python

python

Προχωρημένη επιμόρφωση για την αξιοποίηση και εφαρμογή των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη
Επιμόρφωση Β2 επιπέδου ΤΠΕ
Συστάδα: B.4 Πληροφορική
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΠΑΚΕΤΟ 11
Python
Υλικό αναφοράς
Έκδοση 1η
Ιανουάριος 2020
Πράξη: ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ
ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
(ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ)
Φορείς Υλοποίησης: Δικαιούχος φορέας:
Συμπράττων φορέας:

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 2 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1.Η γλώσσα προγραμματισμού Python στην εκπαίδευση
………………………………………………………………………………………………………………….. 3
2. Εισαγωγή στη διδασκαλία του προγραμματισμού με τη γλώσσα Python ……………………… 4
3. Η αξιοποίηση του Python Tutor………………………………………………………………………. 8
4. Η διδασκαλία των δομών επανάληψης στην Python ……………………………………………. 11
4.1 Η χρησιμότητα των δομών επανάληψης ……………………………………………………….. 12
4.2 Παραδείγματα δραστηριοτήτων για τις δομές επανάληψης …………………………………. 14
4.2.1 Δραστηριότητες προσομοίωσης εκτέλεσης προγραμμάτων με δομές επανάληψης στην
Python ………………………………………………………………………………………………….. 15
4.2.2 Εισαγωγικές δραστηριότητες ανάπτυξης προγραμμάτων με δομές επανάληψης στην
Python ………………………………………………………………………………………………….. 18
5. Βιβλιογραφία – Δικτυογραφία ………………………………………………………………………. 20

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 3 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
1. Η γλώσσα προγραμματισμού Python στην
εκπαίδευση
Η Python είναι μια ισχυρή γλώσσα προγραμματισμού γενικής χρήσης που είναι εύκολη στην
εκμάθηση. Είναι πολύ δημοφιλής και χρησιμοποιείται από πολλές εταιρείες, πανεπιστήμια και
απλούς προγραμματιστές. Η σύνταξή της είναι απλή και ευανάγνωστη. Διαθέτει αποτελεσματικές
υψηλού επιπέδου δομές δεδομένων και μια απλή και συγχρόνως αποτελεσματική προσέγγιση στον
αντικειμενοστρεφή προγραμματισμό. Η Python υποστηρίζεται από μια δυναμική παγκόσμια
κοινότητα που διεξάγει πολλά συνέδρια για τη συγκεκριμένη γλώσσα προγραμματισμού σε
διάφορα μέρη του κόσμου (
http://www.pycon.org/). Πολλά πανεπιστημιακά τμήματα προτείνουν
τη γλώσσα Python για την εισαγωγή στον προγραμματισμό.
Ο διερμηνέας της Python καθώς και η εκτεταμένη βιβλιοθήκη της διατίθενται δωρεάν μέσω
της επίσημης ιστοσελίδας της (
https://www.python.org/), στην οποία υπάρχει και υλικό
εκμάθησης για την Python 2 (
https://docs.python.org/2/tutorial/index.html) και την Python 3
(
https://docs.python.org/3/tutorial/index.html).
Θα μπορούσαμε να συνοψίσουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της γλώσσας Python ως εξής:
Ισχυρή γλώσσα προγραμματισμού υψηλού επιπέδου
Γενικής χρήσης
Απλή και ευανάγνωστη σύνταξη
Εύκολη στην εκμάθηση
Χρησιμοποιεί διερμηνευτή
Το ολοκληρωμένο περιβάλλον ανάπτυξης προγραμμάτων (IDLE – Integrated
Development Environment) διατίθεται δωρεάν για διάφορα λειτουργικά συστήματα,
όπως ΜS Windows, Linux, MAC OS X.
Αποτελεσματικές υψηλού επιπέδου δομές δεδομένων
Αποτελεσματική προσέγγιση στον αντικειμενοστρεφή προγραμματισμό
Επεκτάσιμη
Φορητή
Ενσωματώνεται εύκολα σε άλλες γλώσσες προγραμματισμού
Περιέχει πλούσιες βιβλιοθήκες
Εύκολη και γρήγορη σύνταξη σύνθετων προγραμμάτων
κ.α.
Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 4 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Το διαδικτυακό περιβάλλον CodeSkulptor δημιουργήθηκε το 2012 ως ένα εύχρηστο
εργαλείο διδασκαλίας προγραμματισμού με Python, ειδικά για τους αρχάριους. Μερικά από τα
πλεονεκτήματά του για τους εκπαιδευόμενους είναι τα εξής:
δε χρειάζεται να εγκαταστήσουν κάποιο λογισμικό
όλοι έχουν την ίδια έκδοση της γλώσσας και τον ίδιο συντάκτη
μπορούν να προσπελάσουν το ίδιο προγραμματιστικό περιβάλλον και τα αρχεία τους
από οποιονδήποτε υπολογιστή.
Για την έκδοση Python 2 υπάρχει η πλατφόρμα
www.codeskulptor.org/ και για την έκδοση
Python 3 υπάρχει η πλατφόρμα
https://py3.codeskulptor.org/. Το διαδικτυακό περιβάλλον
εκμάθησης της Python με το όνομα Python Tutor (
http://pythontutor.com/) διαθέτει δυνατότητες
οπτικοποίησης και η διδακτική του αξιοποίηση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στο παρόν
επιμορφωτικό υλικό παρουσιάζονται παραδείγματα αξιοποίησής του.
Η γλώσσα προγραμματισμού Python ενδείκνυται τόσο για την εκπαίδευση και ανάπτυξη της
υπολογιστικής σκέψης όσο και για επαγγελματικού και προχωρημένου επιπέδου εργασίες σε
διάφορες περιοχές των ψηφιακών τεχνολογιών. Άρχισε να αξιοποιείται στα Επαγγελματικά Λύκεια
(ΕΠΑΛ) από το σχολικό έτος 2015-16. Πιο συγκεκριμένα, αξιοποιείται στο μάθημα «Αρχές
Προγραμματισμού Υπολογιστών» της Β΄ τάξης των ΕΠΑΛ του τομέα Πληροφορικής, στο μάθημα
γενικής παιδείας «Εισαγωγή στις αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» της Γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ και στο
μάθημα «Προγραμματισμός Υπολογιστών» της Γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ του τομέα Πληροφορικής (ΦΕΚ
Β΄ 2010/16-9-2015). Τα διδακτικά εγχειρίδια των μαθημάτων αυτών αναφέρονται στην Python
2. Στο παρόν επιμορφωτικό υλικό αναφερόμαστε στην Python 3. Στην επόμενη ενότητα θα δούμε
κάποιες διαφορές που συναντά κάποιος κατά την εισαγωγή στις δύο διαφορετικές εκδόσεις της
συγκεκριμένης γλώσσας.
2. Εισαγωγή στη διδασκαλία του
προγραμματισμού με τη γλώσσα Python
Μεταβαίνοντας από τη ΓΛΩΣΣΑ στην Python διαπιστώνονται άμεσα κάποιες διαφορές όπως
είναι οι εξής:
Στην Python δεν χρειάζεται να δηλωθούν οι μεταβλητές.
Οι μεταβλητές στην Python μπορεί να αλλάξουν τύπο.
Οι ομάδες (ή μπλοκ) εντολών δεν ορίζονται με τη χρήση αγκύλης, αλλά με τη χρήση
εσοχής.

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 5 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Κατά την ανάγνωση της τιμής μιας μεταβλητής μπορούμε να επιλέξουμε τον τύπο
της. Αν δεν ορίσουμε κάποιον τύπο, τότε η μεταβλητή παίρνει αλφαριθμητική
τιμή.
Παραδείγματα ανάγνωσης τιμής μεταβλητής
Εντολές
Δοκιμαστική εκτέλεση
Εντολές
Δοκιμαστική εκτέλεση
Οι παραπάνω διαφορές, όπως και άλλες που θα διαπιστωθούν στη συνέχεια, πρέπει να ληφθούν
υπόψη στη διδασκαλία του προγραμματισμού με τη χρήση της συγκεκριμένης γλώσσας. Από την
άλλη πλευρά, κάποιες δυσκολίες που συναντώνται στην εξοικείωση των μαθητών με την έννοια
της μεταβλητής στον προγραμματισμό είναι κοινές: Για παράδειγμα, η προηγούμενη εξοικείωση
των μαθητών με την έννοια της μεταβλητής στα Μαθηματικά, τους κάνει να κατανοούν πιο άμεσα
τη χρήση των μεταβλητών για την επεξεργασία αριθμητικών τιμών από ό,τι τη χρήση τους για
την επεξεργασία αλφαριθμητικών τιμών. Επίσης, είναι σημαντικό οι μαθητές να κατανοήσουν τη
διαφορά της εντολής εκχώρησης από την ισότητα στα Μαθηματικά. Για τον λόγο αυτό όπως και
στη ΓΛΩΣΣΑ, έτσι και στη γλώσσα Python είναι σημαντικό οι μαθητές σύντομα να έρθουν
αντιμέτωποι με την εκτέλεση εντολών, όπως είναι οι εξής:
n=n+1
s=s+x
Ακολουθούν μερικά παραδείγματα εντολών εκχώρησης στην Python:
Εντολές
Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 6 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Δοκιμαστική εκτέλεση
Εντολές
Δοκιμαστική εκτέλεση
Η γλώσσα προγραμματισμού Python είναι ευανάγνωστη και διαθέτει απλό και εύκολο συντακτικό.
Αν έρχεστε για πρώτη φορά σε επαφή με τη συγκεκριμένη γλώσσα, μπορείτε να μελετήσετε, να
εισάγετε στο προγραμματιστικό της περιβάλλον και να εκτελέσετε δοκιμαστικά τα παρακάτω
παραδείγματα προγραμμάτων.
Παράδειγμα 1: Πρόγραμμα υπολογισμού του εμβαδού ορθογώνιου παραλληλογράμμου
δωματίου – Δομή ακολουθίας
Παράδειγμα 2: Πρόγραμμα ελέγχου αν ο μαθητής προβιβάζεται – Απλή επιλογή
Παράδειγμα 3: Πρόγραμμα ελέγχου αν ο μαθητής προβιβάζεται – Σύνθετη επιλογή
Παράδειγμα 4: Πρόγραμμα χαρακτηρισμού επίδοσης μαθητή – Πολλαπλές επιλογές
Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 7 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Ακολουθούν κάποιες βασικές διαφορές στη σύνταξη της έκδοσης Python 3 από την έκδοση Python
2.
Η σύνταξη της εντολής print
Όπως είδαμε στην έκδοση 3 χρησιμοποιούμε παρένθεση. Αντίθετα στην προηγούμενη έκδοση δε
χρησιμοποιούμε παρένθεση.
Παρακάτω παρατίθεται ένα παράδειγμα στις δύο εκδόσεις.

Python 2 Python 3
print’x=’,x,’y=’,y,’z=’,z Print(‘x=’,x,’y=’,y,’z=’,z)

Η σύνταξη της ακέραιας διαίρεσης

Python 2 Οθόνη
print ‘3 / 2 =’, 3 / 2 3 / 2 = 1
print ‘3 // 2 =’, 3 // 2 3 // 2 = 1
print ‘3 / 2.0 =’, 3 / 2.0 3 / 2.0 = 1.5
print ‘3 // 2.0 =’, 3 // 2.0 3 // 2.0 = 1.0

 

Python 3 Οθόνη
print(‘3 / 2 =’, 3 / 2) 3 / 2 = 1.5
print(‘3 // 2 =’, 3 // 2) 3 // 2 = 1

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 8 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.

print(‘3 / 2.0 =’, 3 / 2.0) 3 / 2.0 = 1.5
print(‘3 // 2.0 =’, 3 // 2.0) 3 // 2.0 = 1.0

Το βιβλίο του μαθήματος γενικής παιδείας «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Ηλεκτρονικών
Υπολογιστών» της Γ’ τάξης του ΕΠΑΛ είναι διαθέσιμο στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tee/20
16/GEpal/2016_GEpal_Eis_HY.pdf
Το βιβλίο του μαθήματος «Αρχές Προγραμματισμού Υπολογιστών» της Β΄ τάξης των ΕΠΑΛ του
τομέα Πληροφορικής είναι διαθέσιμο στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tee/20
17/BEpal/B_Epal_Arhes_Progr_Ypologiston_2h_ekdosi_2017.pdf
Τα παραπάνω βιβλία στα παραδείγματα παραθέτουν τον αλγόριθμο σε ψευδογλώσσα και το
αντίστοιχο πρόγραμμα στη γλώσσα Python.
Το βιβλίο του μαθήματος «Προγραμματισμός Υπολογιστών» της Γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ του τομέα
Πληροφορικής είναι διαθέσιμο στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:
http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tee/20
17/GEpal/G_Epal_Progr_Ypologiston_Simeioseis_Mathiti_2h_ekdosi_2017.pdf
Τα παραπάνω βιβλία χρησιμοποιούν την έκδοση 2.7.10 της Python.
3. Η αξιοποίηση του Python Tutor
Το διαδικτυακό λογισμικό Python Tutor αναπτύχθηκε από τον Philip Guo προκειμένου να συμβάλει
στην υπέρβαση ενός βασικού εμποδίου στην εκμάθηση του προγραμματισμού που αποτελεί η
κατανόηση του τι συμβαίνει στον υπολογιστή όταν εκτελείται κάθε γραμμή του πηγαίου
προγράμματος. Το λογισμικό Python Tutor διατίθεται δωρεάν στην ηλεκτρονική διεύθυνση
http://pythontutor.com/ και μας δίνει τη δυνατότητα να εισάγουμε εντολές και να δούμε την
οπτικοποιημένη βηματική εκτέλεση τους.
Αρχικά πρέπει να επιλέξουμε την έκδοση της Python που μας ενδιαφέρει, στη συνέχεια εισάγουμε
τις εντολές και κάνουμε κλικ στο πλήκτρο
Visualize Execution. Για να προχωρήσουμε στην
εκτέλεση της επόμενης εντολής κάνουμε κλικ στο πλήκτρο
Forward. Παρότι στην Python υπάρχει
η δυνατότητα να χρησιμοποιούμε ελληνικούς χαρακτήρες στα ονόματα των μεταβλητών, η
αντίστοιχη δυνατότητα δεν υπάρχει στο λογισμικό Python Tutor. Τo παράδειγμα του υπολογισμού
του εμβαδού του ορθογωνίου παραλληλογράμμου θα μπορούσε να εισαχθεί όπως βλέπουμε στην

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 9 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
εικόνα 1. Μόλις κάνουμε κλικ στο κουμπί Visualize Execution ξεκινάει η οπτικοποιημένη
βηματική εκτέλεση των εντολών όπως βλέπετε στην εικόνα 2. Το κόκκινο βέλος δείχνει την προς
εκτέλεση εντολή. Κάτω από τις εντολές εμφανίζεται το κόκκινο πλαίσιο εισαγωγής δεδομένων.
Στο παράδειγμα εκτέλεσης που βλέπουμε, ο χρήστης εισήγαγε 4.6 για το μήκος του δωματίου.
Στην εικόνα 3 βλέπετε την έξοδο της πρώτης εντολής, την τιμή της μεταβλητής Μ και την έναρξη
της εκτέλεσης της επόμενης εντολής. Μόλις ο χρήστης κάνει κλικ στο κουμπί
Submit στην οθόνη
του θα δει την εικόνα 4. Για να εκτελεστούν οι επόμενες δύο εντολές ο χρήστης πρέπει να κάνει
δύο φορές κλικ στο κουμπί
Forward.
Εικόνα 1
Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 10 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Εικόνα 2
Εικόνα 3

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 11 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Εικόνα 4
4. Η διδασκαλία των δομών επανάληψης στην
Python
Οι επαναληπτικές δομές υπήρξαν από τα πλέον διερευνημένα θέματα στη Διδακτική της
Πληροφορικής, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, από πολλούς ερευνητές και ερευνητικές
ομάδες. Οι συνηθέστερες δυσκολίες ενός αρχάριου προγραμματιστή εντοπίζονται στα εξής:
Προτιμά να χρησιμοποιεί ακολουθίες επαναλαμβανόμενων εντολών στα προγράμματά
του, αντί για βρόχους.
Διαθέτει ανεπαρκή νοητικά μοντέλα για τις επαναληπτικές δομές.
Δυσκολεύεται να επιλέξει την κατάλληλη, για κάθε πρόβλημα, επαναληπτική δομή.
Αδυνατεί να ορίσει με επιτυχία τη συνθήκη εξόδου από ένα βρόχο.
Δε μπορεί να καθορίσει την εμβέλεια του βρόχου και να προσδιορίσει την αρχή και το
τέλος τους, καθώς και τις εντολές που επαναλαμβάνονται.
Στην εισαγωγή στις δομές επανάληψης είναι σημαντικό οι μαθητές να κατανοήσουν τη
χρησιμότητά τους. Στη συνέχεια είναι σημαντικό να κατανοήσουν τη σύνταξη της κάθε δομής και
να αναλύσουν τη λειτουργία της. Οι προσομοιώσεις της εκτέλεσης προγραμμάτων μπορούν να
βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση.
Στα φύλλα εργασίας είναι σημαντικό να περιλαμβάνονται ποικίλες δραστηριότητες κλιμακούμενης
δυσκολίας. Για παράδειγμα:
(1) ένα έτοιμο πρόγραμμα που εκτελούν οι μαθητές και παρατηρούν τις μεταβολές των
τιμών των μεταβλητών και εκφράσεων.
(2) ένα απλό πρόβλημα προς επίλυση
(3) ένα πιο σύνθετο πρόβλημα προς επίλυση

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 12 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
(4) μερικές ερωτήσεις αξιολόγησης
(5) διάφορα τεστ και παιχνίδια.
Στο δικτυακό τόπο Pythonies προτείνεται μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση εκμάθησης του
προγραμματισμού με Python μέσα από παραδείγματα. Για τις δομές επανάληψης προτείνεται το
παράδειγμα «Μάντεψε τον αριθμό» (
http://pythonies.mysch.gr/).
4.1 Η χρησιμότητα των δομών επανάληψης
Ακολουθεί ένα παράδειγμα που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανάδειξη της
χρησιμότητας των δομών επανάληψης στον προγραμματισμό με την Python.
Συχνά θέλουμε μια αλληλουχία εντολών να εκτελεστεί περισσότερες από μία φορές. Π.χ. Θέλουμε
να διαβάσουμε τους βαθμούς που πήραν 3 μαθητές στο Α’ τετράμηνο στο μάθημα της Φυσικής
και να υπολογίσουμε το μέσο όρο τους. Σύμφωνα με αυτά που μάθαμε μέχρι τώρα θα γράφαμε
την εξής αλληλουχία εντολών:
Βαθμός1=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Βαθμός2=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Βαθμός3=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
ΜΟ=(Βαθμός1+Βαθμός2+Βαθμός3)/3
print(“ΜΟ=”, ΜΟ)
Εναλλακτικά, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την αλληλουχία εντολών που ακολουθεί:
Σ=0
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
ΜΟ=Σ/3
print(“ΜΟ=”, ΜΟ)
Στην προηγούμενη αλληλουχία εντολών βλέπουμε να επαναλαμβάνονται 3 φορές οι επόμενες
εντολές:
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 13 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Σ=Σ+Βαθμός
Επίσης αντί για 3 μεταβλητές για την ανάγνωση των βαθμών χρησιμοποιούμε μόνο μία και με
αυτόν τον τρόπο εξοικονομούμε μνήμη.
Αν οι μαθητές που μας ενδιαφέρουν δεν είναι 3 αλλά 1000, θα χρειαστεί να διαβάσουμε 1000
βαθμούς, να τους αθροίσουμε και να τους διαιρέσουμε με το 1000. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με
την αλληλουχία εντολών που ακολουθεί:

Σ0
1η επανάληψη Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
2η επανάληψη Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
1000η
επανάληψη
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
ΜΟΣ/1000

Στις περιπτώσεις που μία εντολή ή μια ομάδα εντολών επαναλαμβάνονται πολλές φορές
ενδείκνυται η χρήση της δομής επανάληψης. Σε κάποιες περιπτώσεις γνωρίζουμε εκ των
προτέρων πόσες φορές θέλουμε να επαναληφθεί η συγκεκριμένη ή οι συγκεκριμένες εντολές. Σε
άλλες περιπτώσεις δε γνωρίζουμε εκ των προτέρων τον αριθμό των επαναλήψεων. Π.χ. μπορεί
να μην ξέρουμε το πλήθος των μαθητών εξαρχής και να θέλουμε να σταματήσει η ανάγνωση των
βαθμών μόλις δώσουμε από το πληκτρολόγιο μια αρνητική τιμή.
Στις περιπτώσεις που ο αριθμός των επαναλήψεων είναι προκαθορισμένος μπορούμε να
χρησιμοποιήσουμε την εντολή for ως εξής:
Σ=0
for I in range(3):
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
Σ=Σ+Βαθμός
ΜΟ=Σ/3
print(“ΜΟ=”, ΜΟ)

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 14 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Στις δομές επανάληψης στη γλώσσα Python οι εσοχές χρησιμοποιούνται για να δηλώσουν τις
εντολές που περιλαμβάνονται στο βρόγχο επανάληψης.
Η εντολή range είναι ουσιαστικά μια συνάρτηση – γεννήτορας (generator). H συνάρτηση
range(start, end [,step]) επιστρέφει μια ακολουθία τιμών στο διάστημα [start, end). Το βήμα
μεταβολής είναι προαιρετικό και όταν δεν αναφέρεται, θεωρείται ότι είναι το 1. Επίσης, όταν δεν
δίνεται αρχική τιμή, θεωρείται ότι είναι το 0. Για παράδειγμα, η range(6) επιστρέφει 0, 1, 2, 3, 4,
5.
Στις περιπτώσεις που δε γνωρίζουμε εκ των προτέρων τον αριθμό των επαναλήψεων μπορούμε
να χρησιμοποιήσουμε την εντολή while. Π.χ. μπορεί να μην ξέρουμε το πλήθος των μαθητών
εξαρχής και να θέλουμε να σταματήσει η ανάγνωση των βαθμών μόλις δώσουμε από το
πληκτρολόγιο μια αρνητική τιμή. Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την
εντολή while ως εξής:
Σ=0
Ν=0
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
while Βαθμός>=0:
Σ=Σ+Βαθμός
Ν=Ν+1
Βαθμός=int(input(“Δώσε βαθμό: “))
ΜΟ=Σ/Ν
print(“ΜΟ=”, ΜΟ)
4.2 Παραδείγματα δραστηριοτήτων για τις δομές
επανάληψης
Στα φύλλα εργασίας που σχεδιάζουμε είναι σημαντικό οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουμε
να είναι διαφόρων τύπων και κλιμακούμενης δυσκολίας. Ακολουθούν κάποια παραδείγματα
δραστηριοτήτων για τις δομές επανάληψης, στην εκπόνηση των οποίων οι μαθητές μπορούν να
εργάζονται σε δυάδες.

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 15 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
4.2.1 Δραστηριότητες προσομοίωσης εκτέλεσης
προγραμμάτων με δομές επανάληψης στην Python
Στις δραστηριότητες προσομοίωσης εκτέλεσης προγραμμάτων είναι σημαντικό να προτρέπουμε
τους μαθητές να χρησιμοποιούν πίνακες τιμών και στη συνέχεια να ελέγχουν την ορθότητα των
απαντήσεων τους εισάγοντας και εκτελώντας τα προγράμματα στον υπολογιστή. Τα παραδείγματα
που θα χρησιμοποιήσουμε είναι σημαντικό να καλύπτουν διαφορετικές περιπτώσεις όπως: βρόχος
επανάληψης με συγκεκριμένο πλήθος επαναλήψεων, ατέρμων βρόχος επανάληψης, βρόχος του
οποίου οι εντολές δεν εκτελούνται ούτε μία φορά, βρόχος του οποίου οι εντολές εκτελούνται
ακριβώς μία φορά. Επίσης μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις δραστηριότητες αυτές για να
κατανοήσουν οι μαθητές τη λειτουργία ειδικών μεταβλητών όπως είναι ο μετρητής και ο
αθροιστής.
Ακολουθούν κάποια παραδείγματα δραστηριοτήτων προσομοίωσης εκτέλεσης δομών επανάληψης
σε Python.
Δραστηριότητα 1α
Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών σε Python:
K=1
while K<10:
print(K)
K=K+1
Απαντήστε στα ερωτήματα α και β χωρίς να εκτελέσετε την αλληλουχία εντολών στον υπολογιστή.
α) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών πόσες φορές θα εκτελεστεί ο βρόχος επανάληψης;
Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
β) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών τι θα εμφανιστεί στην οθόνη; Δικαιολογήστε την
απάντησή σας.
γ) Εισάγετε την αλληλουχία εντολών στο προγραμματιστικό περιβάλλον της Python και ελέγξετε
την ορθότητα των απαντήσεων σας στα προηγούμενα ερωτήματα. Καταγράψτε τυχόν λάθη σας
και τη διόρθωσή τους.
Δραστηριότητα 1β
Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών σε Python:
Κ=0
Χ=1

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 16 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
while Χ>0:
Κ=Κ+1
print(Κ)
Απαντήστε στα ερωτήματα α και β χωρίς να εκτελέσετε την αλληλουχία εντολών στον υπολογιστή.
α) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών πόσες φορές θα εκτελεστεί ο βρόχος επανάληψης;
Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
β) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών τι θα εμφανιστεί στην οθόνη; Δικαιολογήστε την
απάντησή σας.
γ) Εισάγετε την αλληλουχία εντολών στο προγραμματιστικό περιβάλλον της Python και ελέγξετε
την ορθότητα των απαντήσεων σας στα προηγούμενα ερωτήματα. Καταγράψτε τυχόν λάθη σας
και τη διόρθωσή τους.
Δραστηριότητα 1γ
Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών σε Python:
Σ=0
Χ=1
while Χ<0:
Σ=Σ+Χ
print(Σ)
Απαντήστε στα ερωτήματα α και β χωρίς να εκτελέσετε την αλληλουχία εντολών στον υπολογιστή.
α) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών πόσες φορές θα εκτελεστεί ο βρόχος επανάληψης;
Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
β) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών τι θα εμφανιστεί στην οθόνη; Δικαιολογήστε την
απάντησή σας.
γ) Εισάγετε την αλληλουχία εντολών στο προγραμματιστικό περιβάλλον της Python και ελέγξετε
την ορθότητα των απαντήσεων σας στα προηγούμενα ερωτήματα. Καταγράψτε τυχόν λάθη σας
και τη διόρθωσή τους.
Δραστηριότητα 1δ
Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών σε Python:
for i in range(1):
print(i)

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 17 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Απαντήστε στα ερωτήματα α και β χωρίς να εκτελέσετε την αλληλουχία εντολών στον υπολογιστή.
α) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών πόσες φορές θα εκτελεστεί ο βρόχος επανάληψης;
Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
β) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών τι θα εμφανιστεί στην οθόνη; Δικαιολογήστε την
απάντησή σας.
γ) Εισάγετε την αλληλουχία εντολών στο προγραμματιστικό περιβάλλον της Python και ελέγξετε
την ορθότητα των απαντήσεων σας στα προηγούμενα ερωτήματα. Καταγράψτε τυχόν λάθη σας
και τη διόρθωσή τους.
Δραστηριότητα 1ε
Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών σε Python:
for i in range(5):
print(i)
Απαντήστε στα ερωτήματα α και β χωρίς να εκτελέσετε την αλληλουχία εντολών στον υπολογιστή.
α) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών πόσες φορές θα εκτελεστεί ο βρόχος επανάληψης;
Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
β) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών τι θα εμφανιστεί στην οθόνη; Δικαιολογήστε την
απάντησή σας.
γ) Εισάγετε την αλληλουχία εντολών στο προγραμματιστικό περιβάλλον της Python και ελέγξετε
την ορθότητα των απαντήσεων σας στα προηγούμενα ερωτήματα. Καταγράψτε τυχόν λάθη σας
και τη διόρθωσή τους.
Δραστηριότητα 1ζ
Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών σε Python:
Σ=0
X=1
while Σ<23:
Σ=Σ+X
X=X+3
print(X)
print(Σ)
Απαντήστε στα ερωτήματα α και β χωρίς να εκτελέσετε την αλληλουχία εντολών στον υπολογιστή.

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 18 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
α) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών πόσες φορές θα εκτελεστεί ο βρόχος επανάληψης;
Δικαιολογήστε την απάντησή σας.
β) Κατά την εκτέλεση των παραπάνω εντολών τι θα εμφανιστεί στην οθόνη; Δικαιολογήστε την
απάντησή σας.
γ) Εισάγετε την αλληλουχία εντολών στο προγραμματιστικό περιβάλλον της Python και ελέγξετε
την ορθότητα των απαντήσεων σας στα προηγούμενα ερωτήματα. Καταγράψτε τυχόν λάθη σας
και τη διόρθωσή τους.
4.2.2 Εισαγωγικές δραστηριότητες ανάπτυξης προγραμμάτων
με δομές επανάληψης στην Python
Δραστηριότητα 2α: Έλεγχος αποδεκτής τιμής με απλή συνθήκη
Να γραφεί πρόγραμμα στη γλώσσα Python που να διαβάζει το πλήθος των μαθητών ενός σχολείου
και θα εκτελεί τον απαιτούμενο έλεγχο αποδεκτής τιμής. Στο τέλος να εμφανίζει την αποδεκτή
τιμή που διαβάστηκε.
Ενδεικτική απάντηση
Πλήθος=int(input(“Δώσε το πλήθος των μαθητών:”))
while (Πλήθος<0):
Πλήθος=int(input(“Δώσε το πλήθος των μαθητών:”))
print(“Πλήθος μαθητών=”, Πλήθος)
Δραστηριότητα 2β: Έλεγχος αποδεκτής τιμής με σύνθετη συνθήκη
Να γραφεί πρόγραμμα στη γλώσσα Python που να διαβάζει τη μέση βαθμολογία ενός μαθητή στην
εικοσάβαθμη κλίμακα και θα εκτελεί τον απαιτούμενο έλεγχο αποδεκτής τιμής. Στο τέλος να
εμφανίζει την αποδεκτή τιμή που διαβάστηκε.
Ενδεικτική απάντηση
Βαθμός=float(input(“Δώσε τη μέση βαθμολογία:”))
while (Βαθμός<0) or (Βαθμός>20):
Βαθμός=float(input(“Δώσε τη μέση βαθμολογία:”))
print(“Μέση βαθμολογία=”, Βαθμός)

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 19 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Δραστηριότητα 2γ: Υπολογισμός μέσης τιμής
Να γραφεί πρόγραμμα που να διαβάζει το πλήθος των μελών ενός συλλόγου. Στη συνέχεια να
διαβάζει την ηλικία του κάθε μέλους και να υπολογίζει και να εμφανίζει το μέσο όρο της ηλικίας
των μελών του συλλόγου. Θεωρείστε ότι η ηλικία δίνεται σε έτη και οι τιμές που δίνονται είναι
ακέραιες.
Ενδεικτική απάντηση
Πλήθος=int(input(“Δώσε το πλήθος των μελών του συλλόγου:”))
Σ=0
for i in range(Πλήθος):
Ηλικία=int(input(“Δώσε ηλικία:”))
Σ=Σ+Ηλικία
ΜΟ=Σ/Πλήθος
print(“Μέσος όρος ηλικίας=”, ΜΟ)
Δραστηριότητα 2δ: Υπολογισμός μέγιστης τιμής
Να γραφεί πρόγραμμα που να διαβάζει το πλήθος των μελών ενός συλλόγου. Στη συνέχεια να
διαβάζει την ηλικία του κάθε μέλους και να υπολογίζει και να εμφανίζει τη μεγαλύτερη τιμή.
Θεωρείστε ότι η ηλικία δίνεται σε έτη και οι τιμές που δίνονται είναι ακέραιες.
Ενδεικτική απάντηση
Πλήθος=int(input(“Δώσε το πλήθος των μελών του συλλόγου:”))
Μέγιστο=0
for i in range(Πλήθος):
Ηλικία=int(input(“Δώσε ηλικία:”))
if Ηλικία>Μέγιστο:
Μέγιστο=Ηλικία
print(“Μέγιστη ηλικία=”, Μέγιστο)
Σημείωση: Είναι σημαντικό να συζητηθεί το θέμα της αρχικοποίησης της μέγιστης τιμής.

Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 20 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
5. Βιβλιογραφία – Δικτυογραφία
Αράπογλου Α., Βραχνός Ε., Κανίδης Ε., Λέκκα Δ., Μακρυγιάννης Π., Μπελεσιώτης Β., Παπαδάκης
Σπ., Τζήμας Δ., (2017),
Προγραμματισμός Υπολογιστών – Σημειώσεις μαθητή, Γ’ τάξη
ημερησίων και Δ’ τάξη εσπερινών ΕΠΑ.Λ. του Τομέα Πληροφορικής, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ.
Ανακτήθηκε στις 3 Ιουλίου 2018 από:
http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tee/20
17/GEpal/G_Epal_Progr_Ypologiston_Simeioseis_Mathiti_2h_ekdosi_2017.pdf
Αράπογλου Α., Βραχνός Ε., Κανίδης Ε., Μακρυγιάννης Π., Μπελεσιώτης Β., Τζήμας Δ. (2017),
Αρχές Προγραμματισμού Υπολογιστών – Σημειώσεις μαθητή, Β’ τάξη ημερησίων και Γ΄
τάξη εσπερινών ΕΠΑ.Λ. του Τομέα Πληροφορικής, ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ. Ανακτήθηκε στις 3 Ιουλίου
2018 από:
http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tee/20
17/BEpal/B_Epal_Arhes_Progr_Ypologiston_2h_ekdosi_2017.pdf
Δαγδιλέλης Β., Καζανίδης Ι., Μαλλιαράκης Χ., Ξυνόγαλος Σ., Πανσεληνάς Γ., Χατζηφωτεινού Αικ.
(2013).
Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα
Στήριξης Επιμόρφωσης
, Τεύχος 6Α: Ειδικό μέρος κλάδων ΠΕ19/20 Θεωρία Διδακτικής της
Πληροφορικής, Α’ έκδοση, Πάτρα: ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
Κωτσάκης Σ., Μακρυγιάννης Η., Παραδείση Α., Ταταράκη Α., (2017),
Εισαγωγή στις Αρχές της
Επιστήμης των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών – Σημειώσεις μαθητή
, Γ΄ τάξη ΕΠΑΛ, ΙΤΥΕ
ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ. Ανακτήθηκε στις 3 Ιουλίου 2018 από:
http://www.iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Monades/B_Kyklos/Tee/20
16/GEpal/2016_GEpal_Eis_HY.pdf
Διαδικτυακό περιβάλλον εκμάθησης Python με οπτικοποίηση – http://pythontutor.com/
Εκμάθηση Python 2 – https://docs.python.org/2/tutorial/index.html
Εκμάθηση Python 3 – https://docs.python.org/3/tutorial/index.html
Επίσημη ιστοσελίδα της Python https://www.python.org/
Προγραμματισμός μέσα από παραδείγματα στην Python http://pythonies.mysch.gr/
pytoLearn http://pytolearn.csd.auth.gr/
Η διδασκαλία του προγραμματισμού με Python Επιμορφωτικό Υλικό
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β2 ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΤΠΕ
Συστάδα: <Όνομα Συστάδας>
Σελίδα 21 από 21
ΙΤΥΕ “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ & ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ή
Ι.Ε.Π.
Λογότυπα (για χρήση σε τυχόν άλλα στοιχεία του υλικού)